openhuis het vlier

Bedirhan Özdil, gymnasium leerling Het Vlier.

Op het gymnasium heb ik geleerd kritisch naar teksten te kijken. Je krijgt veel geschiedkundige en culturele kennis mee die ook invloed heeft op onze tijd. En dat allemaal voor een lesuur extra in de week.

“Latijn vertalen lukt niet door klakkeloos woorden achter elkaar zetten. Je leert goed naar naamvallen en grammaticale constructies te kijken voordat je een Latijnse of Griekse tekst kunt vertalen. Mijn analytische vaardigheden zijn daardoor enorm toegenomen. Je bereikt iets anders in je hoofd dan met moderne vreemde talen. Ik vind het prachtig om te zien dat de taal van toen, veel raakvlakken heeft met onze huidige taal. Ik heb eigenlijk niet zoveel met mythologie maar het intrigeert me dat de mythologie van 2000 jaar geleden nu nog steeds een boodschap heeft. Het is een kwestie van perspectief.

Ik zit al vijf jaar met dezelfde leerlingen in de klas. Daardoor ken ik mijn klasgenoten goed. Dat geldt ook voor de docenten. Ze stimuleren je volop zelf te puzzelen voordat je vragen aan hen stelt. Je kunt overigens altijd bij hen terecht als het niet lukt.

Het enige dipje in het gymnasium had ik na weer een dagtocht van 15 kilometer wandelen tijdens de Romereis. Maar die reis was wel supertof!!”