Dit schooljaar werken onze havoleerlingen aan echte opdrachten uit de stad. Zo onderzoekt een groep hoe bewoners van woonzorgcentrum Humanitas zelfstandiger kunnen worden in hun dagelijks leven, terwijl anderen betekenisvolle geschenken ontwerpen voor Branderhorst Uitvaartzorg. Het zijn voorbeelden uit de vernieuwde profielwerkstukroute van Het Vlier, waarin jongeren niet alleen leren voor maar ook met Deventer.
Leren door te doen
In teams van vier stappen leerlingen in de rol van jonge professional. Ze voeren praktijkgericht onderzoek uit, bedenken oplossingen en presenteren hun resultaten aan de opdrachtgever. Daarmee ontwikkelen ze vaardigheden die ook op het hbo belangrijk zijn, zoals samenwerken, communiceren en probleemoplossend denken. “Het is mooi om te zien hoe leerlingen groeien in verantwoordelijkheid en zelfvertrouwen,” zegt projectleider Diane Willemsen. “Ze ervaren dat wat ze leren, écht iets betekent voor anderen.”
Leerlingen zelf zijn enthousiast over de aanpak. Fay en Noa, beiden havo 5, vertellen: “Het leuke aan de nieuwe profielwerkstukroute is dat je echt in contact komt met mensen uit het vakgebied dat je interessant vindt. We gaan vaak op pad en dat is super leerzaam. De workshops zijn niet alleen leuk, maar ook direct toepasbaar. Bijvoorbeeld leren pitchen, dat kun je meteen gebruiken. Het is veel meer dan alleen een onderzoek met een verslag. Je doet echt ervaring op.”
Samenwerking met bedrijven
De profielwerkstukroute is ontwikkeld vanwege de behoefte van leerlingen aan meer praktijkgericht onderwijs. In samenwerking met diverse bedrijven en organisaties in Deventer, waaronder De Ulebelt, Deventer Marketing, Circulus en De Voedselbank, is een pilot gestart. Dankzij deze samenwerking krijgen leerlingen een realistisch beeld van de beroepspraktijk en maken ze kennis met maatschappelijke thema’s die in hun eigen stad spelen.
Stadscampus De Kien is een van de partners: “Leerlingen krijgen de kans om mee te werken aan echte projecten in hun eigen stad. Ze krijgen een inkijkje in hoe steden zich ontwikkelen én komen in contact met professionals uit het lokale bedrijfsleven. Zo kunnen ze zich nog beter oriënteren op hun vervolgstudie.”
Ook De Ulebelt is enthousiast over de samenwerking: “We zijn erg onder de indruk van hun professionele houding: ze communiceren prettig, hebben originele ideeën en brengen veel enthousiasme mee. Het is mooi om te zien hoe divers de groep is, met verschillende profielen en vakken en hoe goed ze zelfstandig werken.”
Bij Circulus zien ze de samenwerking als wederzijds leerzaam: “Onze samenwerking laat zien hoe onderwijs en praktijk elkaar kunnen versterken. Jongeren leren hoe bedrijven omgaan met grondstoffen en wij krijgen frisse, creatieve ideeën terug. Zo inspireren we elkaar om bewuster te denken én te doen.”
Nieuwe opdrachtgevers gezocht
Na een succesvolle pilot zoeken we nieuwe bedrijven en organisaties die leerlingen een praktijkopdracht willen bieden. “We willen de stad betrekken bij ons onderwijs,” zegt Willemsen. “Zo leren leerlingen betekenisvol werken én dragen ze bij aan de toekomst van Deventer.”
Organisaties die willen meedoen, kunnen contact opnemen met Diane Willemsen via
